Het plan om mijn eigen trapliftenbedrijf op te zetten was er altijd al geweest, maar het is niet iets dat in een handomdraai kan worden gerealiseerd. Je moet eerst de basis leggen. Van 1996 tot 2006 werkte ik als productontwikkelaar voor een vooraanstaand trapliftenbedrijf. In die tijd speelde ik een belangrijke rol in de ontwikkeling van hun huidige productassortiment, inclusief alle productiemachines. In 2004 onderging de organisatie een transitie toen het werd overgenomen door een investeringsmaatschappij. Mijn rol omvatte het sourcen van kosteneffectieve producten uit China en verschillende andere locaties. Deze verantwoordelijkheid zorgde ervoor dat ik tot 2011 over de hele wereld moest reizen om aan de inkoopvereisten te voldoen.
Ondertussen was de bureaucratie op kantoor toegenomen en zaten we drie keer per week met een managementteam van 20 man om alle actiepunten voor de volgende week door te nemen. Tijdens mijn buitenlandse zakenreizen had ik een leverancier die een elektrisch wiel maakte dat speciaal was ontworpen voor een kruiwagen. Bij terugkomst in Nederland heb ik dit wiel met succes geïntegreerd in een standaard kruiwagen die ik bij een plaatselijke bouwmarkt had gekocht. Met de kruiwagen, een geheimhoudingsverklaring en een offerte voor 250 kruiwagens ging ik terug en een half uur later had ik een ondertekende offerte en een aanbetaling van 50%. Ondanks het aanvankelijke gebrek aan middelen zoals een bankrekening, een bedrijf en personeel, werd er een toezegging gedaan om binnen drie maanden 250 kruiwagens te leveren voor een belangrijke expositie. In slechts veertien dagen werden bedrijfsonderdelen opgericht, bankfaciliteiten geregeld en bestellingen voor kruiwagens geplaatst bij Chinese leveranciers. Vervolgens werd een werkplaats geleend van een kennis om de eerste serie kruiwagens te assembleren, waarbij de gezamenlijke inspanningen van familieleden werden gebruikt.
In de periode tot 2011 werden alle inkomsten van het bedrijf opnieuw geïnvesteerd om de groei te stimuleren. In 2010, na vele slapeloze nachten, huurde ik een pand met hogere huurkosten dan de omzet van het bedrijf. Door deze verhuizing moest ik mijn wekelijkse werktijd terugbrengen van 40 naar 24 uur, waardoor ik meer tijd vrijmaakte om me te concentreren op de verbetering van het bedrijf. Vóór deze aanpassing werkte ik voornamelijk op dinsdag-, woensdag- en donderdagavond en in het weekend. In 2011 vond er een belangrijke verschuiving plaats toen ik besloot om uit het trapliftenbedrijf te stappen, waarbij ik me hield aan een contractuele verplichting die me verbood om gedurende een periode van 5 jaar trapliften te produceren.
In 2016 ging ik direct terug naar de ontwikkeling van een traplift voor een ander trapliftbedrijf (deze liften waren ook door mij ontworpen). Regelmatige bezoeken aan hun productiefaciliteit wekten de inspiratie om mijn eigen faciliteit op te zetten, met de nadruk op eenvoud en innovatie en zonder conventionele productieprocessen. Dit leidde tot het concept van de modulaire rail. Te midden van een markt die wemelt van goedkope alternatieven, was de visie om ons product te onderscheiden door luxe en uitgebreide standaardfuncties en de UP Traplift was geboren. We wilden dat onze traplift de Audi/Mercedes onder de trapliften zou worden. Een belangrijk aspect van het bedrijfsmodel was om een klein team te behouden en online verkoop mogelijk te maken, een doel dat we met succes hebben bereikt.
En ons verhaal gaat verder…
Dennis Vroegindeweij – Eigenaar
UP Traplift wordt geproduceerd door DeVi-Stairlifts BV
Social media
© 2025 UP Traplift BV